Informatie voor patiënten
Algemene informatie
De belangrijkste informatie vindt u op deze pagina. Informatie over een veilig bezoek aan de tandarts in Coronatijd vindt u op deze pagina.
U heeft een spoedgeval
In geval van spoed, bijvoorbeeld bij een ongeval of nabloeding, vragen wij u direct contact met uw MZGN praktijk op te nemen. Buiten de tijden waarop de praktijk geopend is krijgt u op de telefoonbeantwoorder het telefoonnummer van de dienstdoende collega te horen.
Eerste bezoek
Bij uw eerste bezoek aan ons, vragen wij u vriendelijk het volgende mee te nemen:
- Een geldig legitimatiebewijs
- Het pasje van de zorgverzekeraar
Indien u voorheen patiënt bent geweest bij een andere tandarts, is het prettig als u uw oude tandarts vraagt om uw dossier tijdig naar ons door te sturen. Hierdoor kunnen we onder andere gebruik maken van de bestaande röntgenfoto’s en weten we ook wat er wel/niet gedaan is.
Bij binnenkomst ontvangt u van een baliemedewerker een gezondheidsvragenlijst, deze kunt u vooraf invullen. Aan de hand van de gezondheidsvragenlijst wordt er geïnformeerd naar uw gezondheid en evt. medicijngebruik. Als u iets op de vragenlijst niet begrijpt, vraagt dan gerust uw behandelaar om uitleg.
Naast een gesprek over uw algehele gezondheid vindt een uitgebreid mondonderzoek plaats en zetten wij graag samen met u uw tandheelkundige wensen op een rij. Als u geen acute klachten heeft, vindt bij het eerste bezoek geen behandeling plaats. Indien uitgebreidere behandelingen noodzakelijk zijn, maken wij met u een vervolgafspraak.
Na het eerste bezoek (intake) worden in overleg met u uw gegevens opgevraagd bij uw vorige tandarts. Lees in ons privacy statement hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.
Afspraak afzeggen
Neem uiterlijk 48 uur van te voren contact op met de praktijk. Dit kan alleen telefonisch. Doet u dit niet, of te laat, dan kan de behandeling alsnog in rekening worden gebracht.
Betaling en tarieven
Tandartstarieven
De overheid heeft samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de maximum tandartstarieven vastgesteld voor alle tandartspraktijken in Nederland. De kosten van de tandartsbehandelingen zijn in verschillende categorieën onderverdeeld.
De kosten van de meest voorkomende behandelingen voor 2021 zijn:
Een periodieke controle (code C11) | €22,91 |
Een verdoving (code A10) | € 15,07 |
Een eenvlaksvulling met composiet (witte vulling, code V91) | € 48,23 |
Een second opinion: een uitgebreid onderzoek en opstellen behandelplan (code C28) | €108,53 |
Gebitsreiniging voor een half uur (M03) | €81,12 |
Voor een prothese (kunstgebit), brug of kroon is er voor de tandartsbehandeling dus een standaard maximum tarief. De materiaal- en techniekkosten (de kosten voor het maken) kunnen wel verschillen.
Bekijk alle tandheelkundige kosten voor 2021
Wat vergoedt uw zorgverzekeraar?
Welk deel van uw tandheelkundige behandeling door uw zorgverzekeraar wordt vergoed is afhankelijk van de volgende zaken:
-
- uw zorgverzekering (basis of aanvullend verzekerd)
- uw leeftijd
- of er een medische noodzaak is voor de behandeling
Wij declareren bij alle zorgverzekeraars en kunnen precies zien wat uw zorgverzekeraar vergoedt. Wij rekenen daarom voor u uit wat uw zorgverzekeraar in uw specifieke situatie vergoedt en wat u zelf dient te betalen.
Weet u al welke behandeling u wilt, en wilt u weten wat uw zorgverzekeraar vergoedt? Dan kunt u ook online onze zorgvergoedingscheck invullen.
Eigen risico
In Nederland hebben we een jaarlijks eigen risico voor zorgkosten. In 2020 bedraagt deze € 385. Dit betekent dat de eerste € 385 aan zorgkosten zelf betaald. Zelfs als deze kosten normaliter door uw zorgverzekeraar worden vergoed. Pas nadat u de eerste € 385 aan kosten heeft betaald, vergoed uw zorgverzekeraar de verdere door u gemaakte zorgkosten. Men kan ook kiezen voor een hoger eigen risico, tot maximaal € 500. Vaak in ruil voor een lagere maandpremie.
Eigen bijdrage
In bepaalde gevallen dient u een eigen bijdrage te betalen. De eigen bijdrage is het deel van de kosten die u zelf dient te betalen. Voor een volledig kunstgebit is de wettelijke eigen bijdrage 25% van de totale kosten. De wettelijke eigen bijdrage wordt soms geheel of deels vergoed door een aanvullende verzekering.
Tandartsverzekering
Wilt u tandheelkundige hulp meeverzekeren, dan raden wij u aan te kiezen voor een restitutieverzekering. Wenst u meer informatie over een voor u geschikte tandartsverzekering? Kijkt u dan op vergelijkmondzorg.
Duidelijkheid over de kosten
Voordat u beslist of u de behandeling in wilt zetten kunt u van ons een begrotingsvoorstel krijgen met een duidelijk overzicht van:
- De totale tandartskosten
- Het deel dat uw zorgverzekeraar vergoedt
- Het deel dat u zelf dient te betalen
Hulp bij aanvraag van vergoedingen
Wij verzorgen graag de aanvraag van de vergoeding door uw zorgverzekeraar voor u. Wij assisteren u hier graag bij om dit financieel zo goed mogelijk voor u te regelen.
Factuurbedrag kan afwijken van begroting
De uiteindelijke kosten kunnen soms iets hoger of lager uitvallen dan het bedrag in het begrotingsvoorstel. Dit gebeurt wanneer tijdens de behandeling zaken anders uitpakken dan vooraf ingeschat. De tandarts beoordeelt tijdens de behandeling welke behandeling het beste voor u is. Het kan zijn dat er meer verdoving noodzakelijk is dan ingeschat, waardoor de kosten hoger worden. Of dat een tand toch behouden kan worden, waardoor de kosten juist lager worden. Doel is om uw bestaande tanden te behouden wanneer deze er netjes uitzien, geen pijn doen en goed vast zitten. Het begrotingsvoorstel is dan ook altijd onder voorbehoud.
Facturatie via Infomedics
In onze praktijk geven wij u graag alle aandacht en goede zorg. Daarom werken wij samen met Infomedics voor het versturen en innen van onze rekeningen. Dit betekent dat u een rekening voor de zorg krijgt van Infomedics.
Vergoeding van uw zorgverzekeraar
Als uw zorgverzekeraar een gedeelte van uw rekening vergoedt, staat dit duidelijk op de rekening. Wat overblijft betaalt u aan Infomedics. Heeft u een vraag over de hoogte van de vergoeding op uw rekening? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Staat er geen vergoeding op de rekening? Betaal dan alles aan Infomedics en controleer daarna of u de rekening nog kunt indienen bij uw zorgverzekeraar.
Regel het online!
Op de website van Infomedics kunt u veel zaken rondom de betaling van uw rekening snel en eenvoudig regelen, denk bijvoorbeeld aan:
- Status van uw betaling controleren
Ga naar infomedics. U treft de rekeningchecker direct bovenaan de webpagina aan. Vul het betalingskenmerk (cijferreeks) in die op rekening staat en controleer of uw rekening is betaald. Als dit niet het geval is kunt u direct betalen via iDEAL. - Betalingsregeling treffen
Infomedics hanteert een betalingstermijn van 30 dagen. Lukt het niet om op tijd te betalen, dan kunt u kosteloos uitstel van betaling aanvragen. Ook kunt u tegen kosten een betalingsregeling treffen. Online vindt u ook meer informatie over het Infomedics Betaalplan. - Veelgestelde vragen bekijken
Als u een vraag heeft, kunt u het antwoord daarop meestal vinden onder veelgestelde vragen. Anders kunt u altijd contact opnemen met de Servicedesk van Infomedics.
Heeft u toch nog een vraag? Bel dan met de Servicedesk van Infomedics op telefoonnummer 036 – 20 31 900 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur).
Wat gebeurt er met uw gegevens?
Om rekeningen snel en correct te kunnen verwerken, delen wij uw gegevens met Infomedics. Infomedics doet er alles aan om uw gegevens maximaal te beveiligen, uiteraard voldoen zij aan alle geldende wetten en regels rondom privacybescherming. Informatie over hoe Infomedics omgaat met de bescherming van privacygevoelige informatie vindt u op infomedics.
Betalingsvoorwaarden Infomedics
In opdracht van ons verstuurt en incasseert Infomedics rekeningen voor de zorg die u heeft gehad. Infomedics voldoet hierbij uiteraard aan alle (privacy) wet- en regelgeving, zowel de regels die van toepassing zijn op ons als zorgaanbieder, als aan de regels die vanuit de wet gelden voor Infomedics.
Wat zijn de belangrijkste betalingsvoorwaarden van uw rekening van Infomedics?
- Infomedics mag, als dit mogelijk is, uw rekening declareren bij uw zorgverzekeraar. U ziet een eventuele vergoeding altijd terug op de rekening.
- Infomedics verwacht dat u de rekening betaalt vóór de vervaldatum zoals vermeld op de rekening.
- Als u de rekening niet voor de vervaldatum heeft betaald, dan bent u in verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling is vereist. Omdat u het uiteraard vergeten kunt zijn, krijgt u een herinnering waarbij u wordt gevraagd de rekening alsnog te voldoen, binnen 15 dagen nadat u deze heeft ontvangen. Mocht de betaling binnen deze gestelde datum uitblijven, dan brengt Infomedics rente en incassokosten in rekening.
- Infomedics mag uw betaling eerst in mindering brengen op de incassokosten, vervolgens op de in rekening gebrachte rente en tenslotte op het oorspronkelijke bedrag van uw rekening.
- Houd er rekening mee dat, wanneer u een klacht indient of zich inschrijft bij een andere zorgaanbieder, uw rekening uiteindelijk nog steeds betaald moet worden. Uw betalingsverplichting kan hierdoor niet worden opgeschort.
Belastingaftrek
Vaak worden niet alle kosten van uw tandheelkundige behandeling vergoed door uw zorgverzekeraar. Onder bepaalde voorwaarden zijn deze kosten als bijzondere ziektekosten aftrekbaar bij uw belastingaangifte. Er zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. U mag bijvoorbeeld geen kosten opvoeren die al door uw zorgverzekeraar zijn vergoed of ten laste komen van uw eigen risico. Er geldt ook een inkomensafhankelijke drempel.
Het is dus de moeite waard om grote zorguitgaven naar voren te halen. Deze regeling staat al jaren ter discussie en kan veranderd worden waardoor deze zorgkosten dan niet meer aftrekbaar zijn.
Kijk voor meer informatie op deze pagina van de Belastingdienst of neem contact op met uw financieel adviseur.
Klachtenregeling
Geef ons feedback
Wij doen er alles aan om u de beste tandheelkundige zorg te bieden en hebben daarover graag goed contact met u. Mocht het een keer voorkomen dat u vindt dat wij u onjuist of onzorgvuldig informeerden of behandelden, dan vragen wij u dit eerst persoonlijk met ons te bespreken.
Voor ons is het belangrijk te weten dat u een probleem hebt of niet helemaal tevreden bent. Wij willen u graag uitleggen waarom we iets op een bepaalde manier hebben gedaan en meestal lost dit onduidelijkheden op. We vertrouwen er op dat we gezamenlijk een oplossing vinden.
Informatiepunt
Wilt u meer informatie over tandheelkunde en tandheelkundige behandelingen, dan kunt u terecht op www.allesoverhetgebit.nl of telefonisch advies inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP, tel: 0900 202 5012, € 0,15 per minuut). Beide geven onafhankelijke informatie en zijn opgericht door onze beroepsorganisatie NMT.
U komt er met ons niet uit
Hebt u het gevoel dat uw klacht door ons niet naar tevredenheid wordt opgelost, dan kunt zich wenden tot de klachtencommissie van de KNMT. Dat is de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde. De KNMT is gevestigd te Nieuwegein. Meer informatie vind u in de patiënten-informatiefolder klachtenregeling tandartsen.
Klachtenregeling
Indien we gezamenlijk niet tot een voor u bevredigende oplossing komen, dan kunt u terecht bij de klachtencommissie van de KNMT. Dat is de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde. De KNMT is gevestigd te Nieuwegein. Meer informatie vind u in de patiënten-informatiefolder klachtenregeling tandartsen.
Behandelingen
Facings
Niet iedereen zijn gebit ziet er even fraai uit, facings (ook wel veneers) kunnen daar een oplossing voor bieden. Scheve tanden, verkleurde tanden, een afgebroken hoekje. Met facings is dat goed op te lossen. Facings zijn een laagje van tandkleurig vulmateriaal van composiet of een schildje van porselein. De tandarts plakt het op de tand, hiermee wordt de vorm, kleur of textuur van een tand veranderd. Ook kunt u hiermee een spleetje opvullen, een afgebroken hoekje repareren, verkleurde en gele tanden wit maken en scheve tanden recht laten lijken.
Invisalign® (Den Haag en Amsterdam)
Liever een onzichtbare beugel? In plaats van een normale metalen slotjesbeugel is het mogelijk een doorzichtige beugel te dragen. De Invisalign® methode maakt dit mogelijk. Wij werken volgens deze methode en kunnen deze beugel voor je aanmeten. Invisalign® is een doorzichtige beugel gemaakt van kunststof. Hij is dun, transparant en uitneembaar. Met behulp van een computersimulatie wordt een reeks doorzichtige bitjes gemaakt. Met deze bitjes worden de tanden en kiezen recht gezet.
Cerec – een kroon en/of brug binnen één dag
Cerec – moderne techniek voor kronen en bruggen
In onze praktijk wordt voor het maken van kronen gewerkt met het geavanceerde Cerec connect systeem. Cerec connect is een methode waarbij met behulp van computertechniek porseleinen restauraties worden vervaardigd. De tandarts zal per situatie beslissen of hij de kroon geheel zelf zal maken of dat hij gebruik maakt van een tandtechnisch laboratorium. In beide gevallen is het “happen” niet meer nodig.
Inlays en Onlays
Wanneer je last hebt van een gaatje in je tand of kies dan is een vulling vaak de oplossing. Bij een klein gaatje is dit dan ook geen enkel probleem maar bij grotere gaatjes is een inlay of een onlay een betere oplossing. Met een groter gaatje is de kans namelijk aanwezig dat de vulling er weer uitvalt. Bij inlays en onlays heb je dit probleem niet.
Digital Smile Design
Met de nieuwste techniek ‘Digital Smile Design’ kunt u zien en ervaren wat de mogelijkheden zijn om voor u de perfecte smile te creëren. Alle bewegingen van de mond en de effecten van spraak evenals aanpassingen in bijvoorbeeld kleur, vorm of stand kunnen in beeld gebracht worden alvorens u deze definitieve beslissing maakt.
Gezond vulmateriaal van Saremco
Nieuwe vullingen die wij leggen zijn van de hoogste kwaliteit bestaand uit een composiet en adhesief met extreem lage krimpspanning. Door lage krimpspanning vindt er weinig tot geen lekkage plaats waardoor de vulling veel langer meegaat dan een normale composiet vulling. Het Zwitserse Saremco produceert als enige op de markt composieten, primers en bondings die vrij zijn van co-monomeer, en daarom een gezond alternatief. Saremco ELS (extra low shrinkage) heeft een extreem lage krimpspanning en volumekrimp (ACTA, 2014), en bevat dus geen schadelijke HEMA, TEGDMA en vrije Bisphenol-A (BPA)! Verder biedt Saremco composiet u een breed en volledig kleurenpalet voor optimaal esthetische resultaten.

Vind een praktijk
Vind een praktijk
Met onze praktijken door heel Nederland, zit er altijd een van onze praktijken bij u in de buurt.
Contactgegevens
Mondzorggilde Nederland
Savannahweg 69
3542 AW Utrecht
Telefoon 030 78 20 100
Stuur ons een e-mail
Direct naar
Contactgegevens
© 2020 Mondzorggilde Nederland. All rights reserved. Algemene Voorwaarden | Privacy Verklaring